maanantai 15. toukokuuta 2017

28. Vietnamilainen äitienpäiväbrunssi

Mun ja Santun äidit viettivät äitienpäivää vähän liian monen (sadan) kilometrin päässä meistä, joten ei päästy tällä kertaa yllättämään omia mammojamme kakkukahveilla. Päätettiin sitten juhlia äitienpäivää ihan keskenämme. Sainpahan vielä matkan varrella ihan oman äitienpäiväruusun, vaikka mun ainoa lapseni onkin nelijalkainen ja vähän karvaisempaa sorttia.. :D

Kuopion keskustaan avattiin joitakin kuukausia sitten uusi, vietnamilaistyylinen kahvila, joka tarjoaa vähän erikoisempia kahveja, suolaista ja makeaa. 93° Degree - Coffee Shop aloitti nyt myös brunssien tarjoamisen, joten päätettiin viimein lähteä testaamaan paikka. Brunssi kustansi vain 10€ ja herkkuja sai mättää "all you can eat" -periaatteella, ei paha!




Tarjolla oli mm. erilaisia smoothieita, kevätrullia, kesärullia, vietnamilaisia täytettyjä leipiä, gimpapia (eli sushia jota ei kutsuttu sushiksi, vaan gimbapiksi, mutta joka näytti ihan sushilta), kahvia, jääteetä, erilaisia dumplingseja, brownieita, juustokakkua, porkkanakakkua.. Eli todellakin tarpeeksi kaikkea ja vähän enemmänkin! Ainoa, mitä vähän jäi oli jäätee - en ole varmaan ikinä maistanut niin makeaa juomaa?!

Tarjoilijat puhuivat vain englantia, mutta olivat todella ystävällisiä ja avuliaita. Kuopiolaiset siis kaikki testaamaan vaan!







xx

perjantai 12. toukokuuta 2017

27. Cloud-eggs



Heipähei!

Kokeilin tuossa reilu viikko sitten Buzzfeed Tastyn sivuilta bongaamaani reseptiä pilvimunille. Santtu saa aina olla maistamassa kaikkia mun uusia reseptikokeiluja, jos haluan jokus esimerkiksi kokeilla jotakin uutta mättö reseptiä, mutten itse syödä koko tuotosta.. Nämä kuitenkin sopivat ihan arkenakin herkuteltaviksi!

Pilvimunat valmistuvat aamupalalle nopeasti, noin kymmenessä minuutissa, eikä tekovaiheita ole kovin montaa! Musta kokkailussa onkin juuri parasta, kun keksii tai kokeilee uusia reseptejä niistä ihan tavanomaisimmista aineksista, joita kaapista aina löytyy. Kuten kananmunista. Helposti vaihtelua terveelliseen arkiruokaan.

PILVIMUNAT (2:lle)
  • 4 kananmunaa
  • (juustoraastetta)
  • ripaus suolaa
  • ripaus mustapippuria
  • basilikaa tai kevätsipulia koristeeksi
Kuumenna uuni 175°C. Erottele keltuaiset ja vaahdota valkuaiset kulhossa kuohkeaksi vaahdoksi. Lisää ihan pieni ripaus suolaa ja halutessasi vähän juustoraaastetta. Suolan kanssa kannattaa olla tosi varovainen!

Tee valkuaisista neljä samankokoista kekoa leivinpaperille. Itse voitelin paperin vielä kevyesti vuokaspraylla, jotteivät tekeleet tartu kiinni. Kaiva valkuaisten keskelle pieni kuoppa keltuaisia varten ja uunita 3 minuuttia. Lisää keltuaiset koloihin ja uunita vielä toiset 3 minuuttia. Rouhi päälle mustapippuria ja silppua basilikaa.

Santulle paahdoin lisukkeeksi pestolla voideltuja kauraleipiä uunissa, tulivat samoilla lämmöillä.

xx

ps. suurensin hieman kuvien kokoa ja levensin tekstikenttää, ne ovat ehkä olleet vähän turhan pieniä tähän saakka.. 

keskiviikko 10. toukokuuta 2017

26. Mago hair extensions - vlog

Olen lähdössä taas kesäksi Tampereelle, joten nyt oli vielä hyvä hetki huoltaa tukka kuntoon ennen muuttoa! Otin siis tammikuussa ensimmäistä kertaa ikinä ihan oikeat hiustenpidennykset, ja nyt tuntui, että oma tukka oli ottanut pituutta sen verran, että huolto oli aiheellinen.

Ennen tammikuuta olin silloin tällöin käyttänyt clipsipidennyksiä, jos olin halunnut pituutta ja tuuheutta hiuksiin. En yksinkertaisesti ollut aiemmin raaskinut laittaa "kiinteitä" pidennyksiä rasitteeksi näinkin hennolle hiuslaadulle kuin omani. Joudun pesemään hiuksia suhteellisen usein tuon treenaamisen takia, ja aikaisempi vaalennus- ja suoristuskäsittelyhistoriani kummittelivat myös taustalla.. Magojen kohdalla tekniikkaa kehuttiin kuitenkin niin hellävaraiseksi, että päätin kokeilla!

 

Pidennyshius kiinnitetään siis puuvillalangalla omaan hiukseen solmun avulla. Solmu kiristetään ja langanpäät leikataan pois. Hiusten peseminen vain turvottaa lankaa ja saa solmun tiukemmin kiinni, joten pidennysten pitäisi pysyä hyvin paikoillaan. Mulle laitettiin tammikuussa 30 cm hiusta. Toinen vaihtoehto olisi ollut 50 cm, jonka koin kuitenkin alkuun liian pitkäksi. 40 cm hiusta saattaa silloin tällöin olla saatavilla, mutta omalla kohdallani täytyi valita 30 tai 50 cm. Hiusta on myös mahdollista saada suorana tai kihartuvana. Omaan luonnonkiharaan tukkaan valinta oli kohtalaisen selvä.

Itselläni nuo ensimmäiset hiukset pysyivät loistavasti, tuppoja ei irronnut 4 kuukauden aikana yhtäkään. Ainoa huono puoli on, ettei hiuksia voi nostaa huollon yhteydessä, joten jos pidennykset haluaa pitää, täytyy ostaa kokonaan uudet hiukset. Vanhat pidennykset voi toki yrittää hyödyntää esimerkiksi sineteiksi tai mikrorenkaiksi, mutta muuten ne menevät roskiin.. Kallista lystiä Magot ovat vielä, mutta hinnat tulevat toivottavasti alaspäin, kun patenttisuoja raukeaa.

Itselläni on aika hento hiuslaatu, joten otin tammikuussa ja nyt huollon yhteydessä 2 punttia hiusta. Tuuhennus 30 cm hiuksella oli mielestäni onnistunut ja luonnollinen, vaikka useammalla puntilla lopputulos olisi ollut varmasti vieläkin komeampi. Kampaajani suositteli aluksi kahta tai kolmea punttia, joten ammattilaisen sanaan kannattaa toki luottaa! Paksuhiuksiselle sitten jopa 5 punttia voi kadota oman tukan sekaan hyvinkin luonnollisesti. Hiukset tuntuivat suoraan pakasta aika ohuilta ja sileiltä, mutta pörröttyivät pesun jälkeen vastaamaan omaa hiuslaatuani.

xx

tiistai 2. toukokuuta 2017

25. 1st of May

Vietettiin tänä vuonna aika rauhallinen vappu. Ja vaikka mulla onkin ainakin toistaiseksi viimeinen opiskeluvuosi menossa, jätin silti tummanvihreät haalarini kaappiin ja kuplivankin virkaa hoiti pepsimax. Toisaalta olis kyllä ollut kiva remuta tuolla menemään, juoda lämmintä siideriä suoraan tölkistä ja katsella, kun yliopiston proffa heitetään torin suihkulähteeseen. (Joku oli muuten tänä vuonna heittänyt sinne saippuaa - proffa sai ihan kirjaimellisesti vaahtokylvyn! ;D) Jotenkin tuo vappua edeltävä räntäsade ja pieni stressitila, joka tässä puskee muuton ja pääsykokeiden takia koko ajan päälle eivät ihan sytyttäneet sitä the fiilistä. Ajatus krapulattomasta vappupäivästä houkutteli myös..

Käytiin myös työporukan kanssa pari päivää sitten syömässä ja viettämässä vähän läksiäisiä, joten se valkkarin maku oli sieltä vielä tuoreessa muistissa.













Vappuaatto meni siis kotosalla, alakerran naapurin bileitä kuunnellessa, mutta vappupäivänä juhlistettiin sitten mekin hieman! Yritän kovasti tehdä tästä meille perinnettä, ja kolmas perättäinen vuosi tämä olikin, kun mentiin vappupäivän brunssille. Kävin aamulla tekemässä pienen ruokahalua herättelevän jalkatreenin, ja ystäväpariskunta nappasi meidät sitten yhden jälkeen kyytiin kohti Puijoa.

Puijon Majalla vedettiin kaikki ensin kuvut täyteen herkkuja. Kovin ei olla Santun kanssa ehditty kuopiolaistua, kun kalakukot jäivät lautaselle, eikä oltu Puijon tornissakaan käyty ikinä. Jälkimmäinen korjaantui, kun saimme brunssilta vapaaliput torniin!

Metrilakukiskan kautta kotiin ja koiran kanssa tunnin kävely ilta-auringon paisteessa. Oikeastaan ei ollenkaan huono vappu!












Tänään herätessä maistui edelleen ne metrilakut suussa, joten taidan ottaa vähän vähäsokerisemman aloituksen tähän viikkoon pinaattimunakkaan ja kahvin voimalla!

xx

torstai 27. huhtikuuta 2017

24. Saatko liikaa proteiinia?

Proteiinipitoinen. Sisältää x g proteiinia. Proteiinin lähde. Runsaasti proteiinia.

Noita tekstejä saa lukea nykyään ihan jokaisen elintarvikepakkauksen kyljestä. Moni toitottaa, että protskua pitää olla joka aterialla ja mielellään sitten ihan jostakin tietystä, "kunnollisesta" lähteestä. Ja ai jestas, jos edes vilkaisee kuntosalia päin, niin siihen protskuun pitää kiinnittää oikein erityishuomiota. Heraproteiinilisä on ihan pakollinen, mielellään käyttöön kannattaa ottaa myös aminohappojuomia. Että varmasti saa tarpeeksi niitä välttämättömiä aminohappoja.
 





Luin jokin aika sitten erästä blogikirjoitusta, jossa kirjoittaja arvosteli keski-iän ylittäneelle, käytännössä ei kovin urheilulliselle äidilleen suunniteltua ruokavaliota. Aampalaksi suositeltu kokonaisuus, joka sisälsi maustamattomasta jogurtista ja marjoista valmistetun smoothien vähäsokerisella myslillä tyrmättiin auttamatta liian vähäproteiiniseksi. Vähintään purkki rahkaa tai valkuaismunakas olisi ainakin pitänyt vielä sisällyttää ateriaan.

Se nyt on kuitenkin valitettavasti faktaa, että länsimaalainen ihminen saa päivittäin proteiinia ihan yllin kyllin - vaikkei juuri kiinnittäisi asiaan huomiota! Keskimääräinen proteiinin tarve aikuisella (jos mitään lihaksenkasvatusta tai kehonmuokkausta ei juuri harrasta) on n. 0,8 g/painokilo. Mitä tämä tarkoittaa esimerkiksi 70 kiloisella naisella? Se meinaa 56 grammaa proteiinia. Väitän, että tämä saattaa tulla monella täyteen melkein jo ihan yhdellä reiluhkon kokoisella päivällisaterialla lisukkeineen ja ruokajuomineen.

Toki tuo 0,8 g/kg on vain minimi, eli jos lihasta haluaa kasvattaa tai esimerkiksi vanhuusiässä ylläpitää, on 1,1-1,5 g/kg hyvä ja oikein omistautuneella kehonrakentajalla jopa >2 g/kg varmasti ainakin dieetillä, kun energiansaantia rajoitetaan ja lihasta halutaan säilyttää, ihan ok. Laskin huvikseni, minkälaisia proteiinimääriä sisältää ns. normaali ruokavalio, jossa proteiinin saantiin ei sinänsä ole kiinnitetty erityishuomiota. (Yhteenlaskujen mahdolliset virheet puolustelen sillä, että kirjoitin tätä tosi myöhään illalla..)

Aamupala:
  • Puuro 40 g, maitolasi 2 dl  = 5,6 g + 6,8 g = 12,4 g proteiinia
Lounas:
  • Lohikeitto 400 g, siivu ruisleipää, maitolasi 2dl = 17 g + 2,5 g + 6,8 g = 26,3 g proteiinia
Välipala:
  • Jogurtti 2 dl, mysliä 0,5 dl = 9,2 g + 2 g = 11,2 g proteiinia
Päivällinen:
  • Broilerin filee 150 g, annos pastaa 50 g, hernemaissipaprikaa 150 g = 30 g + 3 g + 4,5 g  = 37,5 g proteiinia
Iltapala:
  • 2 siivua täysjyväleipää, keitetty kananmuna, 2 siivua juustoa, teetä maidolla = 5 g + 6 g + 5 g + 1,5 g = 17,5 g proteiinia

Yhteensä kyseisellä "ruokavaliolla" (plus leivänpäällis-tomaatinsiivun, aamupuuron marjojen, jne mahdollisesti sisältämät pari hassua grammaa) henkilö saisi siis päivässä yhteensä 104,9 g proteiinia. Tämä määrä riittäisi täyttämään melkein kahden päivän proteiinintarpeen.



Aikuisella proteiinin kokonaismäärästä 20% tulisi olla välttämättömiä aminohappoja. Välttämättömät aminohapot, joita on yhteensä 10, ovat siis niitä, joita keho ei pysty itse syntetisoimaan muista lähteistä. BCAA tai EAA-juomia (välttämättömiä, haaraketjuisia, jne aminohappoja sisältäviä drinkkejä) ei siis todellakaan tarvitse kitata joka välipalalla litroittain. Ja jos syö muutakin, kuin valkoista riisiä ja banaaneja, ei kyseisten juomien kulutukselle ole perustetta senkään vertaa.  Niinkutsutulta biologiselta arvoltaan hyviä proteiininlähteitä ovat esimerkiksi maito, kananmuna ja vehnän proteiini yhdistettynä palkoviljaan. Ruoasta on siis mahdollista saada kaikki päivittäiset, välttämättömät aminohapot.

Mitä ylimääräiselle proteiinille tehdään?
Suuri osa suolistosta imeytyvistä aminohapoista kulkeutuu maksaan, jossa niistä syntetisoidaan esimerkiksi entsyymejä ja plasmaproteiineja. Kun proteiinia tulee ylimäärin, maksa osaa hienosti irrottaa aminohappojen aminoryhmän ja valmistaa loppuosasta rasvahappoja tai hiilihydraatteja. Karkeasti sanottuna ylimääräinen proteiini siis varastoituu yhtä lailla rasvana, kuin mikä tahansa muukin ylimäärin syöty ravinto, tai sitten sitä voidaan käyttää hiilihydraatin muodossa energianlähteenä, jos hiilaria ei juuri sillä hetkellä ole muusta lähteestä saatu.

Kannattaa siis miettiä pari kertaa, onko se aminohappojuoma tai ylimääräinen proteiinidrinkki todellakin tarpeen - ja menossa varmasti suoraan sinne takareiteen, eikä pelkästään lisäravinnefirman pankkitilille. Kirjoituksen tarkoitus ei ollut sinänsä ottaa kantaa proteiinilla kikkailuun esimerkiksi kehonrakennuksessa tai jollakin fitnessdieetillä. Sitäkään en missään nimessä kiellä, etteikö tavoittellisesti, tai ihan muuten vaan paljon urheilevan henkilön proteiinintarve kasvaisi. Se vaan monesti unohtuu (itsellänikin), että sitä protskua tulee muistakin lähteistä, kun kanasta ja rahkasta, ja että määriin voi joskus olla hyvä kiinnittää huomiota. Harva meistä kuitenkaan treenaa ihan Usain Boltina.

Jos 60 kiloinen tytteli vetelee joka aterialla 200 g raejuustoa, kanaa, pihviä tai tiun munia ja treenin jälkeen pari desiä heraproteiinia, ja olo on tukkoinen tai maha vähän jumissa, voi olla hyvä miettiä sitä omaa proteiininsaantiaan. Itse huomaan, että yritän helposti "korvata" proteiinilla hiilihydraatteja, koska proteiiniin yhdistyy niin vahvasti positiivisia, urheilullisia ja terveellisiä mielikuvia. Liika proteiini ei todennäköisesti sitä vastoin missään nimessä johda parempaan oloon tai edes tuloksiin.



Toisaalta en syytä nykytilanteesta myöskään ravintoteollisuutta. Proteiinin, jos jonkin kohdalla aivopesu on kyllä todellakin toiminut: juuri tutkailin kaupassa uuden skyr-rahkan ravintosisältöä. Purkin kyljessä oli kyllä isolla mainittu, että annos sisältää 15 g proteiinia, mutta niistä 20 grammasta sokeria per pikari, jotka siitä sotkusta tekevät hyvänmakuista, ei puolestaan oltu pahemmin tehty numeroa..

xx